مقاله

آموزش مسائل جنسی به کودکان را از چه سنی شروع کنیم؟ | تربیت جنسی کودک

آموزش مسائل جنسی به کودکان

کدام روش بهترین راه برای آموزش مسائل جنسی به کودکان است؟ آیا مطرح کردن سؤالات جنسی توسط کودکان خردسال عادی است؟ از چه سنی آموزش مسائل جنسی به کودکان ضرورت دارد؟ بسیاری از والدین معتقدند که امروزه تربیت فرزند بسیار دشوارتر از گذشته است! اما چرا؟ اگر پدر یا مادر بودن را تجربه نکرده‌اید؛ احتمالاً شما نیز این طور فکر می‌کنید که این حرف درستی نیست و بزرگ کردن فرزند در سال‌های اخیر نسبت به گذشته بسیار راحت‌تر شده است، زیرا بیشتر والدین امکاناتی را در اختیار دارند که به جرأت می‌توان گفت، هیچ کدام از والدین در سال‌های دور از چنین امکاناتی برخوردار نبوده‌اند. در گذشته دسترسی به ساده‌ترین امکانات مانند پزشک بسیار دشوار بوده؛ در حالی که اکنون شما با کمی سرچ کردن در اینترنت می‌توانید تعداد زیادی مقاله و کتاب درباره مشکلات مربوط به کودکان و روش‌های تربیتی مؤثر برای بچه‌ها در سنین مختلف دسترسی پیدا کنید.

البته شاید این گفته‌ها تا حدودی درست به نظر برسد؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که دغدغه‌های والدین و میزان آگاهی کودکان خردسال نسبت گذشته به طور چشم‌گیری تغییر کرده است. در واقع پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی باعث شده است کودکان در سنین پایین با مسائلی رو به رو شوند که گاهی توضیح دادن آن‌ها توسط والدین به کاری بسیار دشواری تبدیل می‌شود. به عنوان مثال امروزه آموزش مسائل جنسی به کودکان به یک امر عادی تبدیل شده و بسیاری از روانشناسان معتقدند که آموزش صحیح مسائل جنسی به کودک با توجه به سنی که در آن قرار دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و والدین باید بتوانند پرسش‌های کودکان نسبت به مسائل جنسی را به درستی پاسخ بدهند.

روش‌های جدید آموزش مسائل جنسی به کودکان

چرا آموزش مسائل جنسی به کودکان اهمیت دارد؟

متأسفانه هنوز هم بسیاری از والدین در هنگام مواجهه با سؤالات کودکان درباره مسائل جنسی مضطرب می‌شوند و نمی‌دانند که باید چه پاسخی به فرزندشان بدهند. برخی از والدین راه بدتری را انتخاب می‌کنند و کودکان را از بیان پرسش‌ها و یا هر گونه ابراز نظری در این باره منع می‌کنند. این در حالی است که آموزش مسائل جنسی به کودکان به دلایل بسیار زیادی اهمیت دارد و نباید به هیچ وجه از آموزش این مسائل به کودکان طفره رفت. جالب است بدانید که بیشتر آسیب‌های مرتبط با کودکان مانند کودک‌آزاری یا تجاوز در سنین پایین اتفاق می‌افتند. درست در سنی که کودک درباره بدن خود و بایدها و نبایدهای مسائل جنسی کاملاً ناآگاه است.

شما به عنوان پدر یا مادر وظیفه دارید که دختران و پسران خود را از خطراتی که ممکن است برای آن‌ها رخ بدهد آگاه کنید؛ به همین دلیل ما در ادامه این مطلب تلاش می‌کنیم که به برخی از پرسش‌ها و نگرانی‌های والدین در خصوص زمان شروع آموزش مسائل جنسی به کودکان و نحوه درست صحبت درباره این مسائل با آن‌ها، پاسخ دهیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن برخی از مفاهیم ضروری و اولیه درباره مسائل جنسی را به کودکان خود منتقل کنید.

چگونه با فرزندم درباره مسائل جنسی صحبت کنم؟

یکی از مهم‌ترین سؤالات والدین درباره آموزش مسائل جنسی به کودکانشان این است که باید نحوه رفتار و گفتارشان درباره مسائل جنسی چگونه باشد؟ ما تا اینجا درباره ضرورت و اهمیت صحبت درباره مسائل جنسی به کودکان صحبت کردیم؛ بنابراین اکنون به خوبی می‌دانید که گاهی صحبت کردن درباره این مسائل می‌تواند کودکان شما را از خطراتی که ممکن است برای آن‌ها به وجود بیاید دور کند. با همه این‌ها، صحبت کردن درباره مسائل جنسی برای بسیاری از والدین به یک تابو تبدیل شده است و بسیاری از آن‌ها در این باره احساس نگرانی زیادی دارند.

آموزش مسائل جنسی به کودکان از طریق گفت‌وگو

 اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، باید به خاطر داشته باشید که جمع‌آوری اطلاعات درست درباره نحوه آموزش مسائل جنسی به کودکان می‌تواند به شما برای پاسخگویی صحیح و یا آموزش مستقیم برخی از مسائل جنسی مهم به دخترها و پسرها کمک کند؛ پس مطالعه و تحقیق در این زمینه باید در اولویت قرار داشته باشد.

که ما به شما مطالعه کتاب کلید آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان را توصیه می کنیم!

همچنین زمانی که فرزند خردسال شما درباره این نوع مسائل سؤالاتی را مطرح می‌کند، باید خونسردی خود را حفظ کنید و بدون احساس شرم و خجالت به آن‌ها پاسخ بدهید. البته همان‌طور که می‌دانید صحبت کردن درباره مسائل جنسی با کودکان بسیار متفاوت‌تر از زمانی است که در این باره با فرزند نوجوان خود وارد بحث می‌شوید؛ پس باید با توجه به سن فرزندتان بتوانید پاسخی درست و قانع‌کننده به او بدهید تا در آینده نیز با خیالی آسوده در مورد مسائل جنسی با شما صحبت کند.

بهترین زمان برای آموزش مسائل جنسی به کودکان چه سنی است؟

شما به عنوان والدین یک کودک باید در سنین مختلف برخی از مسائل جنسی را با فرزندتان در میان بگذارید به همین دلیل نمی‌توان یک سن مشخص را برای آموزش مسائل جنسی به کودکان در نظر گرفت؛ بلکه در بازه‌های سنی مختلف کودک به اطلاعات بیشتری درباره بدن خود و جنس مقابلش احتیاج دارد. به طور کلی می‌توان آموزش جنسی را بر اساس سن کودک به چند دسته تقسیم‌بندی کرد.

سن دو تا پنج سالگی

تا سن پنج سالگی کودک باید نام اعضای بدن و نقاط خصوصی بدنش را بداند تا بتواند احساس درستی نسبت به هویت جنسی‌اش داشته باشد. کودکانی که در این بازه سنی قرار دارند، معمولاً بسیار کنجکاو هستند و ممکن است در شرایط مختلف نسبت به برخی مسائل دچار حساسیت شوند و پرسش‌هایی را با والدینشان به خصوص مادرها در میان بگذارند؛ یا شما رفتارهایی را از آن‌ها مشاهده کنید که نیاز باشد درباره برخی مسائل با آن‌ها جدی‌تر صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که برخورد خشن شما در هنگام مطرح شدن مسائل جنسی، هیچ تأثیر مثبتی بر روی کودک ندارد؛ پس باید با آرامش بیشتری با فرزند خود درباره مسائلی مانند پوشاندن برخی از اعضای بدن و اجازه ندادن به افراد غریبه برای لمس و یا مشاهده اندام‌های خصوصی صحبت کنید.

آموزش مسائل جنسی به کودکان از طریق بازی

کودکان بین شش تا نه سال

در این سن کودک به دلیل حضور در مهدکودک و مدرسه، به صورت خواسته یا ناخواسته با برخی مسائل جنسی آشنا می‌شود. علاوه بر این کودکان از طریق دوستانشان اطلاعاتی به دست می‌آورند که گاهی درست نیستند و یا باعث افزایش کنجکاوی آن‌ها می‌شوند. دسترسی بیشتر به فضای مجازی و گاهی مشاهده تصاویر و فیلم‌های مختلف در ماهواره نیز تأثیر زیادی در افزایش میل به دانستن مسائل جنسی در کودکان به وجود می‌آورد؛ پس نباید آموزش مسائل جنسی به کودکان را در این سنین نادیده گرفت.

 شما به عنوان پدر یا مادر بهترین افرادی هستید که می‌توانید برخی از مسائل را به شکلی ساده و قابل فهم با فرزندتان در میان بگذارید. توصیه ما به شما این است که تلاش کنید به فرزندان خود در سنین شش تا نه سالگی، تفاوت‌های بین مردان و زنان را آموزش دهید و از اسامی مناسبی برای قسمت‌های جنسی بدن استفاده کنید. همچنین کودک باید تا این سن درک درستی درباره نحوه تولید مثل گیاهان و حیوانات داشته باشد.

سن نه تا سیزده سالگی

تا این سن کودک باید درباره هویت جنسی خود و تفاوت‌های میان پسران و دختران آگاهی کامل داشته باشد. همچنین شما باید به فرزند خود تمام نشانه‌های بلوغ و تغییرات انسان در این دوران را یاد بدهید، زیرا همان‌طور که می‌دانید در این بازه سنی دختران و پسران به بلوغ می‌رسند؛ به همین دلیل آشنایی آن‌ها با این مسائل نه تنها از ترس‌ها و اضطراب‌هایشان می‌کاهد؛ بلکه تأثیر بسیار زیادی در راحت‌تر سپری کردن این دوران دارد. از دیگر نکاتی که باید در آموزش مسائل جنسی به کودکان در سن نه تا سیزده سالگی به آن توجه داشته باشید، آگاهی کودک از سوء استفاده‌های جنسی است. او باید بداند که درخواست و یا انجام چه کارهایی توسط دیگران به معنای آزار جنسی است.

شاید جواب سوالات خود را در قسمت سوالاتی که دیگر والدین پرسیدند پیدا کردید!!!

بهترین روش برای آموزش مسائل جنسی به کودکان چیست؟

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید از آن برای آموزش برخی مسائل جنسی به کودکانتان استفاده کنید، نقش بازی کردن است. در واقع شما به کمک بازی کردن با کودک، به او چیزهایی را آموزش خواهید داد که کاملاً مناسب سن او هستند. توانایی یادگیری کودکان در هنگام بازی کردن بسیار بیشتر است؛ پس از این فرصت استفاده کنید و به تربیت صحیح جنسی او بپردازید. برای مثال یک بار در نقش فردی ظاهر شوید که قصد دارد اندام‌های جنسی او را ببیند و یا از او می‌خواهد که لباس زیرش را دربیاورد؛ اما او باید مانع از انجام این کار شود و پدر و مادر خود را از این موضوع مطلع کند. علاوه بر این در هنگام بازی کردن می‌توانید نقش‌های خود را جابه‌جا کنید به نحوی که این بار شما در نقش کودک ظاهر شوید و تمام کارهای لازم برای جلوگیری از آزارهای جنسی را انجام دهید.

نقش بازی کردن یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش مسائل جنسی به دختر بچه‌ها و پسر بچه‌های خردسال است، زیرا آن‌ها بدون ترس و استرس با موقعیت‌های مختلف آشنا می‌شوند و بارها تمام کارهایی که باید انجام دهند را تمرین می‌کنند. ما به شما توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان تربیت جنسی کودک خود را به تعویق نیندازید و با دانش و آگاهی کافی در این راه گام بردارید. کتاب‌های بسیار زیادی در زمینه آموزش مسائل جنسی به کودکان وجود دارد که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. شما می‌توانید تمامی این کتاب‌های تربیتی را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی کودک من خریداری کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا به شما در تربیت صحیح فرزندانتان کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *