مقاله

چگونه کودک باهوش پرورش دهیم؟

راهکارهای پرورش کودک باهوش

از نظر والدین کمک کردن به رشد هوش و استعداد کودکان می تواند آنها را در مسیر پیشرفت قرار دهد و آینده تحصیلی، روابط شغلی و تعاملات اجتماعی آنها را بهبود ببخشد، به همین دلیل روش های مختلفی برای پرورش کودک باهوش در پیش می گیرند. آنها از خود میپرسند: چطور می تونم بچم رو باهوش تر کنم ؟» و برای پاسخ دادن به پرسش خود راه های گوناگونی را امتحان می کنند. اما حقیقت آن است که سبک زندگی والدین و رفتاری که به طور مداوم در خانه از خود نشان می دهند، جهت زندگی و رشد شخصیت و هوش کودک شان را مشخص می کند.

اگر به دنبال پرورش کودک باهوش هستید و اگر داشتن بچه نابغه شما را سر ذوق می آورد، بهتر است قبل از اقدام به فرزندآوری خود را برای قرار گرفتن در جایگاه والدین دوراندیش آماده کنید.

روش های داشتن کودک باهوش

شما برای آنکه کودک باهوش داشته باشید، باید سه ضلع مثلث یک خانواده خوشبخت را فراهم کنید، ضلع اول امنیت است. زمانی کودک شما احساس امنیت می کند که پدر و مادر خود را در صلح ببیند، والدینی که مدام مقابل کودک با یکدیگر بگو مگو می کنند و فضای خانه را متشنج می سازند، امنیت را در وجود کودک خود می کشند.

ضلع بعد احترام است، توجه به کودک و ارزش قائل شدن به وجود او، خواسته ها و صحبت های کودک و استفاده از کلمات مناسب در هنگام گفتگو، حس احترام را در کودک شما به وجود می آورد.

آخرین و مهمترین ضلع خانواده خوشبخت، آزادی است. در خانه ای که به کودک آزادی داده می شود، استعدادهای کودک شناسایی و شکوفا خواهد شد، و کودک باهوش و حتی کودک نابغه ای از آن به وجود خواهد آمد.

در کنار این سه ضلع اصلی سبک زندگی و رفتار شما تاثیرگذار خواهد بود.

پرورش کودک باهوش

تغذیه مناسب انتخاب کنید

از زمان بارداری باید به تغذیه کودک خود اهمیت دهید، بچه باهوش در وجود مادری رشد خواهد کرد که در دوران بارداری، انواع غذاهای سالم را میل کند و طعم های مختلف را به جنین خود بچشاند. نوزادان از دوران جنینی با مزه های مختلفی که بدن مادر به آنها انتقال می دهد آشنا می شوند و تغذیه سالم از همان زمان آغاز می شود. سبد غذایی که سرشار از ویتامین، کلسیم، آهن و… باشد.

پس ابتدا خودتان را به خوردن انواع میوه ها، سبزیجات، ماهی، تخم مرغ، شیر و لبنیات عادت دهید و سپس با کودک خود سر میز غذا بنشینید، خواهید دید که بدون فشار و استرس به کودک، او هم با شما همراه خواهد شد.

با کودک در تعامل باشید

برای پرورش هوش اجتماعی، باید رابطه درستی را از ابتدا با کودک خود شکل دهید، او را در آغوش بگیرید و ببوسید، نگران لوس شدن او نباشید، به زودی کودکی اش به پایان می رسد و برای بغل گرفتن های بی بهانه و مدام او دلتنگ می شوید. تماس با پوست کودک و نوازش کردن او سلول های مغزی اش را تحریک می کند و موجب رشد بهتر و بهبود عملکرد مغز او خواهد شد.

به همان اندازه که نوازش و بغل کردم باعث داشتن کودک باهوش می شود، تنبیه بدنی به سلول های مغزی آسیب می رساند، حتی زدن به پشت دست کودک که شاید تنبیه ساده ای به نظر برسد، مستقیم بر سلول های خاکستری مغزش اثر می گذارد، بنابراین در تعامل با کودک بسیار مراقب باشید.

حس شنیداری او را تحریک کنید

استفاده از وسایل و اسباب بازی هایی که آهنگین هستند، ابتدا گوش و سپس ذهن کودک را با خود درگیر می کند، انواع جغجغه ها، خرس های طبل زن و در سنین بالاتر زدن بلز و ساختن آهنگ های مختلف می تواند کنجکاوی کودک تان را تحریک کند.

شنیدن آواهای خوش و آهنگین کردن مطالب، آموزش را برای کودک شما آسان می کند و او زودتر به مهارت های کلامی دست پیدا خواهد کرد.

داشتن کودک باهوش با ایجاد تعاملات بین کودکان

با او هم صدا شوید

هم زبانی با کودک مهمترین روش برای تکامل زبانی و تقویت دایره واژگان کودک است. با او آواهای مختلف را تکرار کنید و شعرهای کودکانه بخوانید، توجه داشته باشید که کلمات و عبارات را باید با لحن بزرگسال ادا کنید تا کودک متوجه شکل صحیح آن شوند و گرنه بیان واژه ها با زبان کودکانه و عمدا غلط و نارسا کمکی به رشد کلامی کودک نخواهد کرد.

مهارت های حرکتی او را افزایش دهید

دست ورزی یکی از بهترین راه ها برای پرورش کودک باهوش است. خمیر بازی یا ژل های بازی را به دستش بدهید و از او بخواهید آن را به شکل مختلف دربیاورد، بازی کردن با انگشتان نه تنها باعث تقویت عضله دست و انگشتان می شود، بلکه ذهن او را از فشارهای مختلف آزاد می کند. همچنین تقویت انگشتان دست در هنگام نوشتن در پایه ابتدایی بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

پیشنهاد کودک من برای برای افزایش مهارت حرکتی و خلاقیت کودک ؛ بازی بریکس 40 قطعه جعبه چوبی سپتا 

 

خاک های بهداشتی برای آنها تهیه کنید. اجازه دهید که در فضایی که برایشان آماده کردید به هر شکلی که دوست دارند با مهمترین عنصر هستی یعنی خاک ارتباط برقرار کنند، ارتباط با خاک هوش مرتبط با طبیعت را در کودک شما تقویت می کند.

افزایش مهارت حرکتی کودک باهوش

آنها را به فعالیت بدنی تشویق کنید

شما با تهیه توپ، طناب، حلقه های ورزشی زمینه را برای فعالیت بدنی کودک خود فراهم خواهید کرد. جست و خیز و فعالیت مداوم بدنی، سرعت گردش خون و اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد و به پرورش بچه نابغه کمک زیادی می کند.

پریدن در استخر توپ، لی لی بازی کردن و بوکس با عروسک های بادی، ضربان قلب کودک را افزایش می دهد، پمپاژ خون بیشتر شده و موجب تولید سلولهای جدید مغزی می شود. تولید اندورفین و دیگر هورمون ها بر روی رشد کودک و داشتن بچه باهوش تاثیرگذار است.

او را به ماجراجویی دعوت کنید

زمانی که وجود کودک شما سرشار از امنیت و آرامش باشد، روحیه کشف و ماجراجویی در او بیدار می شود. پازل های معمایی و جورچین برای او تهیه کنید و اجازه دهید که ساعت ها به کشف و حل مسئله بپردازد.

زمانی که او تلاش می کند جای مناسب را برای چیدن بلوک ها پیدا کند، مغز او در حال چانه زنی و تصمیم گیری است، شما به کمک بازی به او آموزش می دهید که در زمان مشکلات فکر کند و به حل مسئله بپردازد. انواع جورچین های تصویری و چوبی قدرت استدلال، ریاضیات و حل مسئله را در کودک افزایش می دهد.

بهترین دوستش را به او معرفی کنید

کتاب خواندن باید بخش مهمی از فعالیت های روزنامه شما باشد. زمانی که کودک، کتاب را دست شما ببیند از رفتار شما تقلید می کند و این روند در دوران تحصیل و بزرگسالی هم ادامه خواهد داشت.

 

پیشنهاد کودک می برای یادگیری راهکارهای کلیدی برای افزایش تعامل با کودک مطالعه کتاب بخون و بچین کوچولو

 

از زمان نوزادی یعنی از سه ماهگی می توان کتاب را به عنوان اسباب بازی در اختیار کودک قرار داد. کتاب های پارچه ای یا کتاب های کاغذی با لبه های استاندارد را مقابل کودک تان بگذارید و نگران پاره کردن آن نباشید. پاره کردن یکی از روش های کودک برای ارتباط برقرار کردن با کتاب است، بگذارید بهترین دوست خود را بشناسد و او را برای سراسر عمر انتخاب کند.

افزایش تعامل والدین با کودک باهوش

خواندن کتاب در زمان کودکی تاثیر شگفت انگیزی در پرورش کودک باهوش دارد. هنگامی که شما برای او کتاب می خوانید، اگرچه معنای کلمات را متوجه نمی شود، اما این دقایقی را که برای او اختصاص داده اید را به خوبی درک می کند و از آن لذت می برد.

به مرور آواها را می شناسد و برای تکرار لغاتی که شما از روی کتاب می خوانید تلاش می کند. خیلی زود می‌بینید که کودک شما مانند نواری ضبط شده عبارت های نامفهومی را می خواند، در حالی که کتاب را مقابل خود گرفته و سر تکان می دهد، تصویر لذت بخشی است که به شما می گوید به زودی کودک نابغه و با استعدادی را به بار می نشانید.

با خواندن کتاب، دایره لغات او افزایش می یابد، مهارت زبانی او رشد می کند و اعتماد به نفس او را برای صحبت کردن در جمع و تعامل با دیگران بالا می برد.

با کودک خود بازی کنید و همبازی هایش را به خانه دعوت کنید

هرکس در این جهان کار مهمی دارد و کار مهم کودک، بازی کردن است. زمینه را برای بازی کردن او مهیا کنید، فضایی را در اختیارش بگذارید، اجازه دهید ظرف آب را لمس کند، اسباب بازی های آبی را در دست بگیرد و با آب بازی کردن آرامش را در وجودش حس کند. بازی با آب برای کودکان لذت بخش است و حس دلپذیری برایشان دارد، پس سختگیری را کنار بگذارید وبا آنها همرا شوید.

بازی کردن شما با کودک به او نشان می دهد که چقدر وجودش برای شما ارزشمند است، و دوست دارید اوقات تان را با او بگذرانید.

اجازه دهید کودک با همسالان خود بازی کند، او در حین بازی کردن، رفتار درست و غلط را می آموزد، و با ایده گرفتن از سایر بچه ها خلاقیتش رشد خواهد کرد.

برای آنها کاغذ رنگی تهیه کنید، حلقه های بازی، برج تعادل و هیجان، اسباب بازی های مربوط به آشپزی و اجازه دهید در کنار هم مهارت های زندگی را یاد بگیرند. انسان موجودی اجتماعی است، که نشست و برخاست  با هم نوعان باعث می شود، کودک با هوش و خوش قریحه ای داشته باشید.

سعی نکنید کودکان را وادار کنید طبق نظر شما  اسباب بازی ها را بچینند یا بسازند، جلوی بروز خلاقیت آنها را نگیرید. درست است که هر بازی دستور مخصوص به خود را دارد، اما به طور مثال حلقه های رنگی می تواند به شکل های مختلفی روی هم چیده شود، اجازه بدهید الگویی که در ذهن خود ساخته را پیدا کند و در دنیای خلاقانه خود غوطه ور شود.

3 دیدگاه در “چگونه کودک باهوش پرورش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *